Backlog (ang.) dosłownie oznacza zaległości. Coś, co jeszcze nam zalega, czeka na zrobienie. To lista spraw do załatwienia, rzeczy nie. Backlogi są różne – duże, małe, aktualne bądź nie. Na pewno są wszędzie, w każdym projekcie, w każdym produkcie.
Backlog to szczególny przedmiot, który jest w centrum zainteresowania wszystkich osób i ról w zespole, który realizuje zakres projektu.
Backlog powinien być:
- dostępny
- uporządkowany
- aktualny
- przejerzysty
- spriorytetyzowany (o tym jeszcze będziemy pisać)
- zadbany
To wszystko oznacza, że backlog wymaga codziennej, a przynajmniej regularnej pracy. Przede wszystkim należy sprawdzać, czy układ zadań w backlogu odzwierciedla stan rzeczy w projekcie, co jest teraz w sprincie (np. czy zadania mają odpowiednie statusy: to-do, in progress, done), co będzie w następnym, a co jest najmniej istotne w tej chwili. Poza tym wymaga uzupełniania i czyszczenia. Uzupełnianie oznacza, że dodaje się do niego to, co najpewniej będziemy robić w przyszłości i co ma znaczenie dla sponsora projektu. Czyszczenie backlogu (pewnie znasz hasło “no to kiedy clean up backlogu?”) to nic innego, jak usuwanie przedmiotów, które już nie maja uzasadnienia biznesowego i zwyczajnie ich realizacja nie ma już sensu. Dzięki temu backlog pozostaje przejrzysty i aktualny.
Porządek w backlogu to troska o to, żeby odpowiednie zadania były ze sobą połączone (mówimy, że są zlinkowane ze sobą), wpięte w epiki i opisane tak, żeby bez trudu można było rozpocząć pracę. Dbanie o backlog to codzienna praca Product Ownera. Nie da się zadbać o backlog raz i mieć z głowy. Warto o tym myśleć, jak o podlewaniu roślin – podlewaj systematycznie, a wartość będzie rosła!
Backlog jest ważny. To centrala informacyjna. Wyobraź sobie, że pracujesz w zespole rozproszonym, gdzie każde z Was przebywa w innej strefie czasowej. Trudno wtedy osobiście wszystko obgadać. I właśnie zadbany backlog ułatwia współpracę i sprawia, że łatwiej jest działać produktywnie.
Dobry backlog pomaga w:
- utrzymaniu kierunku i ciągłości pracy
- zwiększaniu produktywności
- budowaniu świadomości w zespole i wśród interesariuszy
- przekazaniu pracy komuś innemu, kiedy idziesz na urlop
- podnoszeniu jakości
- propagowaniu wizji produktu
- planowaniu krótko- i długoterminowym
- ustaleniu priorytetów
- ocenie sytuacji (np. liczba ludzi w zespole)
Brak komentarzy. Napisz pierwszy!