ZOSTAW KOMENTARZ

Napisz komentarz

Musisz być zalogowany, aby brać udział w dyskusji.

Odbierz zaproszenie na 6. urodziny Między Projektami, o wartości 900 zł! (kliknij)
Kopalnia Biznesu

Projekty      /      Produkty      /      Zwinne zespoły

Kopalnia Biznesu

ARTYKUŁ

NPS – metryka, która zmienia świat na lepsze
Mariusz Najwer
Product Owner
Miłośnik szczupłego i zwinnego dostarczania produktów. W różnych rolach produktowych od ponad 10 lat. Wierzy, że nie ma dobrego produktu bez dobrego zespołu developerskiego. Pomysłodawca konferencji Agile on the Boat i współtwórca Wrocławskiej zwinnej społeczności. Po pracy, miłośnik wspinaczki i boksu.

ARTYKUŁ

Czy wkurzyła Cię kiedyś lodówka, która nagle się zepsuła?

Ile razy wkurzył Cię smartfon, który ciągle się zawieszał? A może aplikacja bankowa, do której ciężko się zalogować? Powiedzmy to sobie szczerze – świat będzie lepszy, gdy producenci będą tworzyć coraz lepsze produkty. Na szczęście, oni już zaczęli to robić. Wszystko dzięki metryce, na którą patrzy niemal cały, produktowy świat. Klękajcie narody! Nadchodzi bowiem Net Promoter Score, znany również jako NPS, czyli jeden z najważniejszych wskaźników zadowolenia klienta.

NPS to dość popularna i wszechstronna metryka, którą firmy wykorzystują, żeby mierzyć lojalność swoich klientów. Jestem w stanie obstawić skromny zakład, że co najmniej raz w życiu każdy z nas był poddany badaniu, które rozpoczyna się pytaniem w stylu: “Hej, jak oceniasz naszą usługę w skali od 0 do 10?”. Taka ankieta może nas zaskoczyć w wielu codziennych sytuacjach, np. po rozmowie z obsługą klienta jakiejś sieci komórkowej, po zamówieniu pizzy przez aplikację mobilną czy po skorzystaniu z internetowego systemu rezerwacji noclegów.

W ten sposób, przedsiębiorstwo sprawdza czy Ty, jako klient, poleciłbyś ich produkt lub usługę innym osobom. Celem każdej sprawnie działającej firmy jest oczywiście to, żeby Twoja lojalność stawała się coraz większa. Ale o co dokładnie chodzi w tej skali?

Spójrzmy teraz na podręcznikowy przykład badania o lojalność:

– “W skali od 0 do 10, jak prawdopodobne jest, że poleciłby Pan/Pani naszą firmę/produkt/usługę innym?” – tak brzmi poprawnie postawione pytanie. Respondentom jednocześnie wyjaśnia się, że 0 oznacza “zupełnie nieprawdopodobne”, a 10 “zdecydowanie prawdopodobne”. To, czego jako respondent już nie zobaczysz w ankiecie, to to, co oznaczają pozostałe liczby. Wyjaśniam zatem.

Wszystkie odpowiedzi, jakich udzielą klienci, dzieli się potem na trzy grupy:

  • Promotorzy (Promoters). To osoby, które oceniły produkt lub usługę na 9 lub 10. Należą do najbardziej lojalnej grupy klientów, którzy są super zadowoleni i prawdopodobnie będa polecać nasz produkt.
  • Neutralni (Passives). To osoby, które dały ocenę 7 lub 8. Często stanowią średnią grupę, której opinie nie wpływają jakoś specjalnie na NPS, ale mogą być łatwo podatni na ofertę naszej konkurencji. Warto więc być czujnym.
  • Detraktorzy (Detractors). To osoby, które oceniły nas na 6 lub mniej punktów. Domyślasz się pewnie, że chodzi tutaj o klientów niezadowolonych z naszego produktu. Detraktorzy najczęściej negatywnie opiniują naszą firmę i są skłonni szybko pójść do konkurencji, jeśli tylko znajdą lepszą ofertą.

Mamy więc dobre wróżki, złośliwe wróżki oraz złe czarownice. Tych ostatnich powinno być oczywiście jak najmniej. W przeciwnym razie, jesteśmy na kursie kolizyjnym z naszymi klientami.

Nie chcę Cię zanudzać dokładnymi obliczeniami. Wspomnę tylko, że ostateczny wynik NPS oblicza się przez odjęcie odsetka detraktorów od odsetka promotorów. A cała gra w biznesie toczy się o to, żeby wynik był zawsze dodatni.

Życzmy sobie, żeby metryka NPS śniła się po nocach product managerom. Wtedy istnieje szansa, że do naszych rąk będą trafiać jeszcze lepsze produkty. A my, nazajutrz, obudzimy się w jeszcze lepszym świecie.

Comments: 18

NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)

  • Profile photo ofTrust Deal
    Konrad6 miesięcy temu
    Jest dobrze
  • Profile photo ofTrust Deal
    Konrad6 miesięcy temu
    Super
  • Profile photo ofbartosz.bieniek
    Bar6 miesięcy temu
    Test test

 
 

EKSPERCI KOPALNI

NAJBARDZIEJ

POPULARNE

NPS – metryka, która zmienia świat na lepsze

30 czerwca 2023     •     Mariusz Najwer

by | cze 30, 2023 | Artykuł,Najlepsze artykuły | 18 komentarzy

Czy wkurzyła Cię kiedyś lodówka, która nagle się zepsuła? Ile razy wkurzył Cię smartfon, który ciągle się zawieszał? A może aplikacja bankowa, do której ciężko się...

Backlog – jak się nim skutecznie zaopiekować?

23 kwietnia 2023     •     Barbara Gubsch

by | kwi 23, 2023 | Artykuł,Najlepsze artykuły | 0 Comments

Design Sprint i Problem Framing, czemu warto zawężać wyzwania produktowe? Jak zacząć przygodę z Design Sprint i zwiększyć szansę na sukces nowej inicjatywy? Podczas warsztatu dowiesz się: Jak wykorzystać Design Sprint w pracy produktowej z Twoim zespołem? Czemu proces Design Sprint nie jest silver bulletem oraz w jaki sposób możesz wykorzystać... Czytaj więcej

OFERTY
PRACY

OFERTY PRACY

AKTUALNE

OFERTY PRACY

Product Owner

Scrum master

Project manager

WSZYSTKIE

MATERIAŁY

Uzyskaj dostęp do zweryfikowanej wiedzy i narzędzi

WARSZTATY

3-MIESIĘCZNE

WARSZTATY Z

PRAKTYKAMI

WIĘCEJ NIŻ

WARSZTATY

Kopalnia Biznesu to nie same szkolenia. To społeczność praktyków na każdym
poziomie wtajemniczenia zawodowego.

Warsztaty w liczbach

167

absolwentów
Kopalni Biznesu

6.1

6.1/7 ocena
zrealizowanych kursów

15

zrealizowanych
programów

poza warsztatami

5

5 lat organizowania spotkań praktyków na żywo pod nazwą Piwo Między Projektami

6

6 lat wspieramy firmy w doradztwie i dedykowanych szkoleniach

26

ekspertów praktyków współpracuje z nami realizując programy i doradztwo

NEWSLETTER

NEWSLETTER

TWOJE 12

MAILI W ROKU

01

Materiały

Sprawdzona wiedza od praktyków w formie wywiadów, webinarów, warsztatów

02

Narzędzia do pracy

Porady i instrukcje pokazujące zastosowanie sprawdzonych narzędzi

03

Wydarzenia

Wartościowe wydarzenia i eventy

04

Praca

Oferty pracy i doradztwo rekrutacyjne